A Diversidade das Raízes Epistemológicas na Educação Musical
O 1º Simpósio Internacional de Educação Musical será realizado nos dias 01 e 02 de outubro, dentro da programação do 41º Festival Internacional de Música de Londrina, Londrina, Brasil. Discutindo o tema “A diversidade das raízes epistemológicas na educação musical”, o encontro visa destacar a diversidade cultural no campo da Educação Musical no Brasil, a fim de apoiar uma estrutura consistente e decolonial de uma pedagogia centrada no aluno e nas raízes epistemológicas embasadas nos contextos sociais. Ao mesmo tempo, busca reunir uma potente rede nacional e internacional de educadores musicais visionários e pensadores para discutir sobre epistemologias que apoiem os valores simbólicos e conhecimentos existentes em diferentes culturas e comunidades.
Veja como foi
01 de Outubro de 2021 | Evento completo
Veja como foi
02 de Outubro de 2021 | Evento completo
Programação
01 de Outubro de 2021
16h30
Abertura
Profa. Dra. Magali Kleber
Dra. Magali Kleber, graduada em piano, especialização em piano na EMBAO, mestrado na UNESP, doutorado em educação musical n UFRGS e pós-doutorado em etnomusicologiaUFRJ. Sua tese de doutorado foi indicada para o mais importante prêmio da Fundação Brasileira “Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes)”, sendo uma das referências na área de projetos sociais em educação musical. Atualmente, como professor aposentado, o Dr. Kleber atua como consultora de políticas públicas na área de educação musical, bem como organizador e palestrante em conferências e seminários. Foi Presidente da Associação Brasileira em Educação Musical ABEM 2009 a 2013; membro da ISME desde 2002 e membro da Community Music Activity Commission ; Eleita Membro do Conselho de Executivo da Internacional Society for Music Education ISME (2016- 2020) comprometida com a implementação do Novo Estatuto Social e com a expansão do quadro de associados brasileiros no ISME. Diretora Pedagógica do Festival de Música de Londrina. Foi curadora da primeira Bienal Brasileira de Música e Cidadania, 2017, proposta pela Fundação Nacional de Artes. Ela publicou artigos em várias revistas especializadas e contribuiu com Capítulo em vários livros que abordam questões como educação musical e justiça social, inclusão, diversidade cultural e políticas públicas. Recentemente, ela publicou um artigo enfocando os Desafios Brasileiros para a Educação Artística no Anuário Internacional de Pesquisa em Educação Artística no Mundo: Pesquisa Comparada Sete Anos após a Agenda de Seul, bem como um Capítulo enfocando ONGs brasileiras no The Oxford Handbook of Children’s Musical Cultures, editado por Patricia Campbell e Trevor Wiggins.
Profa.Dra. Flavia Maria Cruvinel
Doutora em Educação, Mestre em Música e Especialista em Música Brasileira no Século XX, desenvolve pesquisas relacionadas ao Ensino Coletivo de Instrumento Musical; Educação Musical em Espaços Alternativos; Processos de Formação Musical e História da Educação Musical. É autora dos livros “Educação Musical e Transformação Social” (2005) e “Música e Poder: o Habitus Cortesão Bragantino nos Trópicos” (2021, no prelo), além de diversos artigos e capítulos de livros. É vice-lidar do grupo de pesquisa “Músicas e Processos Formativos” (UFG/Cnpq). Eleita para compor a diretoria da International Society for Music Education, biênio 2020-2022. Atualmente, é Pro-Reitora Adjunta de Extensão e Cultura e Diretora de Cultura da UFG (Gestão 2018-2021) e Professora Adjunta da Escola de Música e Artes Cênicas da Universidade Federal de Goiás.
16h50
Uma voz visível – O que esse tema do significa para o Brasil?
Profa. Dra. Alda Oliveira
Educadora musical, compositora e pianista. PhD em Educação Musical (University of Texas at Austin), Mestre em Composição (Tufts University – Boston), Professora Aposentada pela Escola de Música – UFBA; membro da Diretoria do Centro de Produção, Divulgação e Estudos de Música SONARE, ISME Honorary Life Member, Presidente Honorário da Associação Brasileira de Educação Musical e Housewright Eminent Scholar (Florida University – Tallahassee).
Durante a sua carreira, A. Oliveira engajou-se no movimento político-acadêmico iniciado com o regresso dos primeiros bolsistas pós-graduados vindos do exterior na década de 1980. Esse grupo foi responsável pelo desenvolvimento científico, metodológico, político-acadêmico e de internacionalização da subárea de Música no país. Contribuiu mais especificamente para consolidar a subárea de educação musical em níveis regionais e internacionais, tanto pelo seu trabalho criativo, como pelo pedagógico e político-acadêmico, através da ABEM, da CEE/ARTES, da CEE/Música e do trabalho de divulgação da ISME entre os profissionais latino-americanos e brasileiros. Presidiu o I Encontro Regional Latino Americano da ISME / ABEM em 1997, Salvador, Bahia, Brasil.
Curriculo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2016183801891482
Profa. Dra. Liane Hentschke
Foi professora Titular em Educação Musical da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre e orientadora de Mestrado e Doutorado no Programa de Pós-graduação em Música. A professora Liane foi Presidente da ISME – International Society of Music Education, 2006-2008 e Vice-Presidente da IMC – International Music Council, 2009-2013. Em 2014 foi a Coordenadora geral do Grupo de Organização da 31a. Conferência Mundial da ISME em Porto Alegre.
Dr. Emily Achieng’ Akuno
Emily Achieng’ Akuno is Deputy Vice Chancellor (Academic Affairs) at The Co-operative University of Kenya. She holds a Doctor of Philosophy degree from Kingston University, Surrey, UK, a Master of Music of the Northwestern State University, Louisiana, USA and Bachelor of Education (Arts) of Kenyatta University, Kenya. Prof. Achieng’ Akuno has over 30 years University level Teaching, Research and Administration experience. She has served in various senior and middle level management capacities here in Kenya and abroad, including Kenyatta University, Maseno University and the Technical University of Kenya and the University of KwaZulu-Natal in Durban, South Africa.
Trained as a performer-educator, Prof. Achieng’ Akuno is actively involved in the music and music education scene in Kenya and internationally. An astute researcher currently working on a music for literacy development project, she is widely published and read with over 40 academic works in refereed journals, books and conference proceedings.
Prof. Achieng’ Akuno is the current ISME President and a former President of the International Music Council
17h40
Fortalecendo as raízes epistemológicas da educação musical
Prof. Dr. André de Quadros
Professor Dr André de Quadros is an ethnomusicologist, music educator, conductor, and human rights activist, with professional work in the most diverse settings in more than 40 countries, spanning professional ensembles; projects with prisons, psychosocial rehabilitation, refugees, poverty locations; and victims of torture, sexual violence, and trauma. He is a professor of music at Boston University, where he holds affiliations in African, African American, American and New England, Asian, Jewish, Latin American, and Muslim studies, and prison education. He is affiliated with BU’s Center for Antiracist Research, the Initiative on Cities, the Pardee School Initiative on Forced Migration and Human Trafficking, and The Frederick S. Pardee Center for the Study of the Longer-Range Future. He co-directs Common Ground Voices / La Frontera a project that works with refugees on the Mexico-US border. In 2019, he was a Distinguished Academic Visitor at the University of Cambridge. Recent publications are his 2019 book, Focus: Choral Music in Global Perspective (Routledge), and a 2020 co-edited book, My Body was Left on the Street: Music Education and Displacement, (Brill). For further information, see https://www.andredequadros.com
18h15
Ensinando Música Tradicional na Sociedade Moderna: A ópera cantonesa em Hong Kong como exemplo
Prof. Dr. Bo-Wah Leung
Professor Bo-Wah Leung is currently Professor of the Department of Cultural and Creative Arts and Director of Research Centre for Transmission of Cantonese Opera at The Education University of Hong Kong. He is an award winning professor of music for his research in incorporating Cantonese opera into formal music curriculum. He received the prestigious Musical Rights Award from the International Music Council (founded by UNESCO) in 2011 as well as the Knowledge Transfer Award from the HKIEd in 2012 for his leadership in a research project entitled “Collaborative Project on Teaching Cantonese Opera in Primary and Secondary Schools”. During his tenure in HKIEd, Professor Leung has developed a teaching kit, Teaching Package on Creative Music Making in Schools, and a series of music textbooks for the general use of all schools in Hong Kong.
Professor Leung has published many research papers in leading journals and edited books including the International Journal of Music Education, Research Studies in Music Education, Music Education Research, Pedagogy, Culture and Society, International Journal of Community Music, and the Oxford Handbook of Music Education. His Chinese book, Teaching Creative Music Making: New trend for the new century (Excellence Pub., 2005), is Hong Kong’s first publication of creativity in music teaching and learning. A revised version of this book has been published in Beijing tackling the music curriculum reform of mainland China (People’s Music Publisher, 2014). His book Creative Arts in Education and Culture: Perspectives from Greater China (Springer, 2013) features the development of creative arts in the transforming region influencing the globe. His newly published book titled Traditional Musics in the Modern World: Transmission, Evolution, Challenges features global issues of transmission of traditional music (Springer, 2018).
Other than his professional practice with EdUHK, Professor Leung is currently President-Elect of International Society for Music Education (ISME), Chair of Board of Asia-Pacific Symposium for Music Education Research (APSMER), Adjunct Professor of Music at the Northeast Normal University, Guangzhou University, and South China Normal University, China, life member of Chinese Musician Association, Chief Editor of Asia-Pacific Journal for Arts Education, Subject Specialist (Education and Performing Arts) of the Hong Kong Council for Accreditation of Academic & Vocational Qualifications, member of Hong Kong-Taiwan Cultural Co-operation Committee, HAB, Consultant of the Chinese Opera School of the Hong Kong Academy for Performing Arts, Professional Consultant of Music Office, and member of Management Committee of Taipo Arts Centre. Professor Leung served as a Board Member of the International Society for Music Education (ISME) thrice, co-editor of International Journal of Music Education, Chair of the Music in School and Teacher Education Commission (MISTEC) of ISME, co-chair of the Research Commission of ISME, and the founding President of the Hong Kong Association for Music Educators (HAME). Professor Leung received 3 General Research Fund Grants from the Research Grant Council in 2011, 2014, and 2019 and a QEF grant in 2009. He received his BA (Hon) in Music and PGDE from the Chinese University of Hong Kong, MA in music education from the Hong Kong Baptist University, and PhD from University of New South Wales, Australia.
Profa. Sandra Oberoi
Sandra Oberoi, is an international singer, music educator and researcher, vocal coach and motivational speaker. She is the Founder and Director of Harmony-The Music School in Bangalore, India, one of the leading after-school music programs in the country, and the Artistic Director of the award-winning youth choir The Harmony Chorus. She serves on the Board of the International Society for Music Education (ISME) and is the Chair of the Advocacy Standing Committee.
Oberoi co-founded ‘The Harmony International Music Foundation’, a not-for-profit organisation that facilitates concerts and recitals with unique themes using music as a social agent to support children with AIDS, mental health support, climate change awareness, to fund the education of lesser-privileged children, and to provide musical opportunities at old age homes and orphanages across Bangalore city. Concerts with The Harmony Chorus are focused on bridging the gap between cultures, encouraging tolerance and supporting musical excellence with purpose.
Oberoi is presently a research scholar at the Institute of Education, UCL, UK. with a Masters in Music from Northwestern University, USA. Featured in Northwestern’s 150 years of Women – celebrating catalysts, trailblazers, trendsetters who have contributed to society, she actively campaigns for the advancement of music education and music for all across India and in several regions the world over.
02 de Outubro de 2021
16h30
Raízes epistemológicas na educação musical: em direção à descolonização da educação musical nigeriana
Profa. Dra. Graziela Bortz, Unesp
Graziela Bortz é professora do Departamento de Música no Instituto de Artes da Unesp. Desenvolve pesquisas financiadas pela Fapesp e SEMPRE (Inglaterra) em habilidades cognitivas e sociais de jovens e crianças treinadas em música. Foi trompista (OSPA e Theatro Municipal de São Paulo) e coordenadora Pedagógica da Emesp-Tom Jobim.
17h05
A diversidade das raízes epistemológicas em educação musical: vamos falar sobre descolonização
Prof. Dr. Meki Nzewi
Teórico das artes musicais e ciências africanas, compositor, dramaturgo musical, escritor criativo, baterista “mãe” – oral e literário. Professor de Música Africana, Universidade de Port Harcourt e Diretor, Centro de Música Instrumental Indígena e Práticas de Dança da África (CIIMDA), Pesquisa, Educação e Performance para SADC com base em Pretória. Os estudos de pesquisa prática têm se dedicado a explicar a filosofia, as intenções, os princípios, a ciência suave e a teoria criativa subjacentes às expressões das artes musicais indígenas africanas. Documentação contemporânea, análises, interpretação, avanço, continuum teórico e criativo da herança das artes musicais africanas resultaram em: livros acadêmicos, ensaios filosóficos, monografias de pesquisa, composições, romances e artigos de jornal (estilo de bolsa narrativa), que explicam a filosofia criativa africana indígena, lógica, intenções e gramática, e sua viabilidade contemporânea na educação e na prática; Projetar, escrever e produzir obras de arte musical literária – óperas, musicais, música / dança dramática e séries / seriados de TV – derivadas de modelos de conhecimento indígenas; Projetos de reorientação em performances de criatividade, educação, pesquisa e ação pública.
Prof. Dr. Vincenzo Cambria
Graduado em D.A.M.S (Disciplinas da Arte, da Música e do Espetáculo) pela Universidade de Bologna (Itália), mestre em musicologia (etnografia das práticas musicais) pela Escola de Música da UFRJ e doutor em Etnomusicologia pela Wesleyan University (EUA). Atualmente é professor de etnomusicologia e cultura brasileira no Instituto Villa-Lobos da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) e coordenador do mestrado no Programa de Pós-Graduação em Música da mesma universidade. Desenvolveu pesquisas sobre a música do candomblé baiano e sobre a relação entre música e identidade negra em um bloco afro de Ilhéus/Bahia. Mais recentemente tem trabalhado no desenvolvimento de metodologias colaborativas e participativas de pesquisa e abordado temas como favelas, violência, etnomusicologia urbana e decolonialidade. Sobre esses assuntos apresentou trabalhos em congressos e seminários nacionais e internacionais e publicou artigos e capítulos de livros. Entre os anos de 2015 e 2017 tem sido Presidente da Associação Brasileira de Etnomusicologia (ABET).
17h40
PAINEL:“Política, Ética e Educação Musical”
Dr. Lauren Kapalka Richerme
Dr. Lauren Kapalka Richerme is associate professor of music in music education at the Indiana University Jacobs School of Music, where she teaches undergraduate and graduate courses on philosophy, sociology, and instrumental methods. Her research interests include contemporary philosophy, education policy, and innovative approaches to collegiate teaching.
Dr. Richerme’s work has been published in Bulletin of the Council for Research in Music Education, Journal of Research in Music Education, Philosophy of Music Education Review, International Journal of Music Education, Music Education Research, Arts Education Policy Review, Music Educators Journal, and Action, Criticism, and Theory for Music Education. Her philosophy book, Complicating, Considering, and Connecting Music Education, in which she explains aspects of poststructuralist philosophy and proposes a poststructuralist-inspired philosophy of music education, is published through Indiana University Press.
Richerme serves on the editorial board of Bulletin of the Council for Research in Music Education, and she has held leadership positions in the Indiana Music Educators Association, Society for Music Teacher Education Policy ASPA, National Association for Music Education Philosophy Special Research Interest Group, and International Society for the Philosophy of Music Education where she is presently Committee member if the Advocacy Standing Committee and Policy Commission.
Prior to her university teaching, Richerme taught high school and middle school band and general music in Massachusetts. She earned degrees from the University of Massachusetts Amherst, Harvard University, and Arizona State University.